Chodidla - základna těla, které jen pedikúra nestačí.

24.11.2019

Věděli jste, že průměrný člověk ujde za svůj život vzdálenost rovnající se trojnásobku obvodu zeměkoule? To je pořádná zátěž pro 26 kostí, 33 kloubů a více než 100 šlach, vazů a svalů, které dohromady tvoří naše chodidlo. A přestože plošně zabírají jen několik cm2 celkového povrchu našeho těla, spočívá na nich celá naše váha. Jsou to právě oni, jež mají kontakt s povrchem země a proto je jejich význam pro funkci celého těla zásadní. Bohužel naše péče o ně se mnohdy omezuje na pedikúru, noční krém nebo lak na nehty..... u mužů ani to ne. 

Přiznám se, že i pro mě byla chodidla dlouho okrajovou záležitostí, holt 167 cm od hlavy dolů je už dálka :) Možná to bylo i tím, že mě zatím nic extra netrápí a moje tělo funguje na pár drobností jak má. Vystačila jsem si tak s vědomostmi o tříbodové opoře a špičkami, které mají směřovat dopředu. Rozpoznala jsem ještě tak plochou nohu a její následky. 

Moje vnímání chodidla se změnilo s absolvováním školení "Zdravotní a preventivní cvičení".  Díky kineziologickému rozboru už vím, že chodidlo toho vypoví víc, než si umíme představit. 

Pro představu příklad z praxe.

Klient přijde za trenérem, protože ho bolí záda a rád by to změnil. Chce se lépe a kvalitně hýbat. Při různých cvicích a pohybech se ukáže kromě bolesti v bedrech i bolestivost kolen. Kolena se při dřepu navíc vtáčí dovnitř (valgozita kolen). Poté odhalujeme bolesti mezi lopatkami, v ramenou (vždy při zařazení různých pohybů). Řada svalů je přetížená, což ukáže diagnostika (horní trapéz, šíjové svaly), některé zkrácené (prsní svaly, hamstringy, přímý stehenní, lýtkový, kyčelní adduktory....) další oslabené (dolní fixátory lopatek, hýžďové svaly, břišní lis...) Ukázkový příklad sedavého zaměstnání. Co je ale výrazným problémem je způsob chůze a bolesti s ní spojené. Delší stání je problém, delší chůze taktéž. Při dalším zkoumání se dopracováváme k tomu, že klient má tzv. varózní přednoží - jinými slovy, že patní kost je sice v rovině, ale přední část chodidla se vytáčí palcem nahoru. Chůze je tak převážně na vnější hraně nohy bez opory palce, chodidla nemají potřebnou oporu, příčná klenba je neaktivní, chybí stabilita, klouby (hlezenní, kolenní, kyčelní i pánev)  jsou neúměrně přetěžovány...... 

Nejsem fyzioterapeut, abych s jistotou řekla, co bylo první, jestli vejce nebo slepice. Jisté je to, že pokud člověk špatně chodí a nepoužívá chodidla dobře, musí dřív nebo později očekávat celou řadu potíží. Stejně tak opačně - pokud přijde úraz nebo jakýkoli vnější iniciátor vedoucí ke špatnému pohybovému stereotypu, dřív nebo později se to projeví na celkovém držení těla včetně kvality chůze a s ní spojené stabilitě těla. 

Chodidla potřebují prostor......často bosá chůze (kde je to možné) na různém povrchu, pohodlné boty, které netlačí a neutiskují prsty, nohám nesvědčí ani příliš vysoké podpatky a dlouhé sezení. Fajn je si občas nožky promačkat, zahýbat prsty, zkoušet odtahovat palec do strany (prevence vbočeného palce), aktivovat tříbodovou oporu jak pořád nutím všechny svoje holky na hodinách (palcový kloub, malíkový kloub a pata na zemi, aktivuje se nožní klenba), procvičovat kotníky, trénovat tříbodovou oporu v nestabilní pozici na jedné noze.......a hlavně se hýbat, dbát na správné držení těla.  Možností je spousta, jen chtít pro sebe preventivně něco dělat .... nečekat na bolest a potíže. 

Na Pohybovém tréninku cvičíme zásadně na boso. Součástí každého cvičení je i protažení svalů na chodidlech a zvyšování mobility v kotnících i na prstech. Momentálně trénujeme stabilitu těla při chůzi na úzké vyvýšené ploše, se zátěží i bez, používáme výpony nebo naopak spouštíme paty a protahujeme Achilovku.....rovnáme a mobilizujeme tělo od jeho základů - od chodidel :)  

zdroj: fyzioklinika.cz , skripta Zdravotní a preventivní cvičení