"Prokleté" zkracovačky? Aneb proč jsem je vyškrtla ze seznamu...

25.09.2019

Břišní pekáč, vymakané buchty, six pack.....a možná by vás napadlo ještě pár dalších spojení, jak označit sen mnohých návštěvníků posiloven. 

Co to vlastně je, to co je tak žádané a budí obdiv pořád ještě u spousty lidí ? 

Je to přímý břišní sval, chcete-li m. Rectus abdominis. Jeho hlavní funkcí je ohýbat páteř a podsazovat  pánev (jeho spodní část). Je to sval povrchový, takže nehraje až tak významnou roli pro stabilitu naší páteře jako například příčný sval břišní nebo šikmé břišní svaly. 

V dnešní sedavé době má přímý břišní sval hodně lidí přetížený, aniž si to kdo uvědomí. Sedíme v práci, pak sedneme do auta či na kolo, jedeme domů a tam si zase sedneme.  A jak to, že je tedy ten sval přetížený, když sedíme??? 

Připomeňme si hlavní funkci přímého břišního svalu.....tento sval pracuje ve chvíli, kdy ohýbá (flexuje) a co je sed na židli, sed na kole, sed v autě.....? Ohyb neboli flexe! A co jsou to zkracovačky? Ohyb neboli pohyb do flexe. Pokud tedy jeden sval neustále dokola zaměstnáváme celý den a potom mu naložíme ještě v tělocvičně co získáme? Možná časem i ten "pekáč", ovšem s největší pravděpodobností za cenu bolestí v zádech a prohloubení špatného držení těla (sval se zkrátí a spolu s častou protrakcí ramen (ramena dopředu) a zkrácenými prsními svaly jen zhorší už tak předsunuté držení). 

Je to tedy cvik, který je naprosto špatný a neměl by ho cvičit nikdo? 

Tak radikální to určitě není. Nicméně jde o cviky, které jsou kupodivu velmi těžké na provedení a správnou techniku. Tady jedna citace ze skvělého článku na toto téma: "Známým propagátorem správné zkracovačky je Stuart McGill. McGill provádí tuto variantu cviku, která je však velmi náročná a je založena na tom, že neumožňuje pohyb v bederní páteři, tedy po celou dobu se udržuje neutrální poloha a tělo se zvedá v celku."

Pokud jde o rekreační sportovce a běžné lidi, kteří k nám chodí cvičit .... pro ty (stejně jako pro nás) by mělo být prioritou zdraví a fungující tělo bez bolesti. Daleko důležitější pro správné držení těla a budování stability páteře, než izolované cvičení na přímý sval břišní, je posilování břišních svalů jako celku - tedy cvičení hlubokého stabilizačního systému (HSS). Ten když je funkční a pevný dokáže s tělem rozhodně větší zázrak než celý pekáč buchet :)