Zapomeňte na Chaplina aneb proč pořád řve "srovnej špičky"!

24.09.2019

Skupinové lekce jsou o lidech.....pěti, deseti, klidně i větším počtu. Záleží jestli cvičíte na zemi, nebo máte nároky na plochu a zda tu plochu máte k dispozici. Ostatní je už věcí instruktora.

Jumping má nároky na plochu i poměrně nákladné vybavení, takže za mě 10 - 12 kousků bohatě stačí. Troufám si říct, že při tomto počtu lidí zvládnu ještě relativně dobře uhlídat správné držení těla nebo provedení samotných cviků (pokud si někdo úmyslně nezaleze do zákrytu mých širokých zad, aby byl v "bezpečí" ). Slouží k tomu i různě zabarvené povely jako třeba kam svítíš, pozičky dopředu, spolkni tyč, na zemi najdeš leda ho*no ..... atd. Od školení funkčního tréninku jsem jim propadla :D 

Nastavujeme a hlídáme dost věcí....je to jako kdybyste rovnali zborcenou stavebnici ... zasunovali jednotlivé kostičky kam patří a stavbu pěkně od základů (vaše chodidla) zpevňovali, aby odolávala vnějším vlivům, ale zároveň plnila funkce jaké má. V případě těla je to správný a plnohodnotný pohyb, který nebolí a také správné držení těla. To je důležité jako výchozí poloha pro každý další pohyb a posilování. 

Mezi jeden takový můj velmi oblíbený povel patří "srovnej špičky". Když říkám srovnej, myslím tím špičky dopředu ve směru pohybu. 

Když se podíváte kolem sebe vsadím se, že uvidíte spoustu palců (a toho ostatního) mířících do stran - a to jak při stoji, tak v pohybu. Jako by to byla pro špičky a celé chodidlo naprosto přirozená poloha. No není. A nejen pro špičky. Co myslíte, že na to říkají třeba vaše kolena??? 

Koleno je kloub, který nemá příliš v oblibě rotační pohyb. Sice ho v omezené míře dokáže provést, není to pro něj ale nic moc a když si potom nechtěně "zarotuje" v nějakém prudším pohybu - umíte si představit, jak to dopadne. AU. Pro koleno je fajn pohyb do flexe (ohnutí vzad) a do extenze (narovnání zpět do protažení). 

A teď si zavřete oči a představte si, že chcete jít dopředu a dopředu také vykročíte. Pohyb nohy v kyčelním kloubu je vpřed (přizvednete ji, tedy ohnete nohu v kyčli - flexe vpřed), koleno chce následovat kyčelní kloub, protože je daný směr - chce jít dopředu a provádí flexi (ohyb směrem vzad)....jenže vaše špičky jako na potvoru zamíří vlevo a vpravo (čímž se stáčí i holení a lýtková kost) ! Pokud víte jak vypadá kolenní kloub na kostře (viz.obrázek), umíte si také určitě představit ty síly, které v tu chvíli na koleno působí. Vnější hlavice kloubu na sebe naléhají, vnitřní se otvírají a současně se vám bortí klenba nohy na vnitřní části chodidla směrem dovnitř.  

(toto neplatí pro cílený pohyb nohy stranou, např. při bočním výpadu - kdy jde do strany kyčel, koleno i špička)

Takže co říct závěrem? Taková zdánlivá hloupost jako je vytáčení špiček do stran a co to dokáže nadělat za paseku že? Protože ono to kolenem nekončí. Časem se mohou objevit problémy s kyčlemi, kotníky a páteří. To už tu do detailů rozepisovat nebudu, ale je to myslím názorná ukázka toho, že tělo funguje komplexně a problém v chodidlech (vzdálených od vašich očí nejméně metr a půl :) ) dříve či později ucítíte až na páteři. 

Takže pokud chcete stát, chodit, běhat a skákat dobře, udržujte správný postoj už od chodidel. Šetříte tím klouby i vazy a navíc přestanete přetěžovat určité skupiny svalů (v případě vytáčení špiček jsou to např. zevní rotátory kyčlí) a oslabovat jiné (v tomto případě kyčelní přitahovače neboli adduktory - svaly na vnitřní straně stehen).